آموزش خانواده آموزش خانواده

پنجمین جلسه آموزش خانواده

در سلسله مباحث آموزش خانواده سخنران دکترعلیرضا تراشیون در مورد فرزندان و فرائض دینی(بطور ویژه مسئله نماز) برای والدین مباحثی را طرح که خلاصه و اهم آن عبارت است:

جمله آغازین:اگر خیر دنیای بچه خود را می خواهید،خیر آخرت آنها را می خواهید باید آنها را نماز خوان بار آورید.اگر اینطور نشود نه در دنیا و نه در آخرت خیری به شما نمی رسد و باعث شرم شما می شوند.در میان عبادات هیچ عبادتی به اندازه نماز بندگی را نمی رساند،تمام مفاهیم بندگی و سرسپردگی در نماز است.نماز یک عبادت مستمر روزانه است که در سه نوبت حضور خود را در مقابل خدا اعلام می داریم.بچه ها اگر با نماز پیوند بخورند آسیب ها آنها را کمتر تهدید می کنند .بچه های باهوش خود را زودتر از 9 سالگی وارد نماز کنیم.اکثر آسیب ها به افرادی ورود پیدا می کنند که پیوندشان با خدا کمتر است.

برای برخورد پدر و مادر با بچه ها سه کلیدواژه داریم:1)منطقی بودن 2)با محبت بودن 3)جدی بودن

مواردی که در امر به توصیه برای عبادت بچه ها رعایت آن لازم است:1)پرهیز از تحکم در امور عبادی 2)استمرار در ارتباط کلامی با بچه ها توسط والدین 3)تشویق بچه ها به عبادت و بندگی 4)انس و عادت دادن به مساجد 5)ارئه الگوی مناسب 6)تعلیم اطاعت پذیری7)ایجاد شرایط محیط مناسب برای عبادت 8)پرهیز از رفاه زدگی 9)انتخاب دوست خوب برای بچه ها 10)آموزش ساده مفاهیم نماز 11)تقویت حس مسئولیت پذیری 12)دور کردن فشارهای روانی 13)نشاط و پرهیز از خستگی 14)پرهیز از اشتغالات زیاد و کاذب

 

 

والدین گرامی

با سلام

به استحضار می رساند ،به یاری قادر متعال و در راستای پیشرفت و ارتقا علمی و عملی جامعه و به جهت هم افزایی بیشتر،پنجمین جلسه از سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی با موضوع «فرزندان و فرائض دینی» با حضور حجت الاسلام دکتر سید علیرضا تراشیون برگزار می گرددد.بدین وسیله از شما دعوت می شود در این نشست علمی حضور به هم رسانید.

مکان : خیابان میرزاده عشقی،جنب بانک تجارت،مجتمع ولیعصر(عج)،سالن همایش ها

زمان: چهارشنبه 94/2/2 ساعت 16:30

 

 

والدین گرامی

با سلام

به استحضار می رساند چهارمین جلسه از سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی با موضوع «بلوغ و آسیبهای پیش روی دختران وپسران» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید علیرضا تراشیون از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می گردد،لذا بدین وسیله از شما دعوت می شود در این نشست علمی حضور بهم رسانید.

زمان:93/11/29 ساعت16:30

مکان:خیابان میرزاده عشقی،جنب بانک تجارت،مجتمع ولیعصر

 

 

والدین گرامی

با سلام

با عرض ادب و احترام به استحضار می رساند با یاری خداوند متعال در راستای ارتقاء علمی و عملی جامعه در بحث فرهنگ عمومی و سبک زندگی سومین جلسه از سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی با موضوع «شناسایی عناصر فرهنگی بیگانه  در خانواده (3) با تاکید بر مسائل بلوغ » با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید علیرضا تراشیون از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می گردد،لذا بدین وسیله از شما دعوت می شود در این نشست علمی حضور بهم رسانید.

 

زمان سه شنبه 23 دی ماه ساعت 15 الی 16:15

مکان:خیابان میرزاده عشقی،جنب بانک تجارت،مجتمع ولیعصر

 

 

 

دومین جلسه آموزش خانواده

در سلسله مباحث آموزش خانواده سخنران دکترعلیرضا تراشیون به معرفی دوره ی نوجوانی برای والدین مباحثی را طرح که خلاصه و اهم آن عبارت است از:

_تعریف دوره نوجوانی:دوره ی تحول و تغییر،برزخ و دوره ی عزیمت فرد از دوره کودکی به جوانی است.این دوره نسبت به دوره های دیگر از حیث زمانی کوتاه تر است.

_چرا از واژه ی برزخ استفاده می شود؟زیرا زمانی که آغاز می شود و شناسایی این دوره را شروع می کنیم دوره به اتمام می رسد.

_برای ارتباط گیری با نوجوان در این دوره باید ویژگی های آن را بشناسیم و اگر با شناخت از این دوره و رفتار مناسب والدین هوشیارانه عمل شود،نوجوان همچنان در کنار ما خواهد بود و در مقابل ما قرار نمی گیرد.

 

و اما ویژگی های عمده در دوره نوجوانی:

1)امنیت طلبی:نوجوان دوست دارد جایی قرار بگیرد که امنیت او تامین شود آیا نوجوانان در کنار ما امنیت دارند؟امنیت آنان چگونه مختل می شود؟به بعضی از موارد اشاره می کنیم:

الف)امر و نهی

اگر امرو نهی زیاد باشد یعنی سبب می شود که دیواری بین ما و نوجوان کشیده شود.چون والدین قدرت استدلال و شیوه ارتباط صحیح با نوجوان را ندارند اقدام به امر و نهی می نمایند و توانایی صحبت دوستانه با نوجوان را ندارند. امر و نهی اعتماد به نفس را پایین آورده و به نوجوان آسیب می زند.

ب)سرزنش:

والدینی که نوجوان خود را مدام سرزنش می کنند امنیت او را به خطر می اندازند و سبب بهم ریختگی فضای ارتباطی سالم در خانواده می شوند و نهایتا نوجوان به گروه همسالان در بیرون پناه می برد و شاید به گروه های نامناسبی با آسیب پذیری بسیار جدی و مخاطره آمیز رو بیاورد.

ج)تنبیه:

ممکن است نوجوان توسط پدر و مادر تنبیه شود نه تنها تنبیه بدنی بلکه بگو مگوی همراه با داد و بیداد.در صورتی که تربیت با صبر و حوصله محقق می شود.هرچه رفتارها در این دوره هیجانی تر باشد عقلانیت در آن کمتر مشاهده می شود.لذا وقتی که خشمگین هستید از سه کار بطور جدی پرهیز نمایید:تنبیه،امر و نهی،تصمیم،زیرا به دنبال آن پشیمانی حاصل می شود.

2)استقلال طلبی

سن نوجوان هر چه بیشتر می شود روحیه استقلال طلبی در او افزایش می یابد.

برای رسیدن به استقلال دو راه وجود دارد:

الف)انتقال آرام و ملایم استقلال در طی رشد به فرد

ب)چنگ زدن و گرفتن استقلال از والدین

در تربیت فرد از کودکی به نوجوانی گاهی آرام،آرام استقلال را به او هدیه می کنیم و یاد می گیرد که چگونه مستقل عمل کند ولی یکبار هم بطور ناگهانی خودش تصمیماتی می گیرد که اگر در مقابل او ایستادگی و مقاومت کنید لجبازی آغاز می شودکه بسیار خطرناک می باشد.

طبق روایات فرد در هفت سال سوم زندگی وزیر است یعنی چه؟

کلمه وزیر از ریشه وزارت است یعنی مسئولیت دادن به معنای بیگاری دادن نیست،بلکه مسئولیت خوشایند همراه با استقلال مورد نظر است.

 

 

 

اولین جلسه آموزش خانواده

جلسه باذکر آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز گردید.

در ابتدای جلسه، مدیر دبیرستان ضمن خیر مقدم به اولیا و تبریک عید غدیر خم مطالبی را پیرامون ضرورت آموزش خانواده و هماهنگ نمودن روش های آموزشی و تربیتی دانش آموزان در خانه و آموزشگاه جهت دانش افزایی اولیا در سال تحصیلی جدید و موضوعات انتخاب شده برای جلسات آموزشی توضیحاتی بیان کردند و از اولیا درخواست نمود پیشنهادات و نظرات خود را در خصوص موضوعات تا تاریخ 30/7/93 به دفتر دبیرستان اعلام نمایند.

 

سپسس سخنران علمی جلسه آقای دکتر امینی استاد دانشگاه فرهنگیان پیرامون مدیریت استرس و مراقبت های روحی و روانی در زندگی مطالبی را بیان و در پایان راهکارهایی ارایه دادند.

 

 

محورهای مباحث طرح شده در این جلسه عبارتند از:

 1)تعریف استرس و تفاوت آن با اضطراب

استرس یک فشار زندگیست،در تمام رویدادهای زندگی چه خوب،چه بد بر ما وارد می شود و با مثال میزان و درجه استرس را در رویدادهای مختلف بیان کردند .

 

2)علایم استرس در زندگی روزمره

 

3)تیپ ها و شخصیت های مختلف از جمله شخصیت های منفعل،پرخاشگر و فریبکار که درجاتی از استرس را همراه خود دارا می باشند.

 

4)راهکارهای مقابله با استرس:

الف)اعتقاد و باورهای شخصی که نشان از سلامت روانی دارد.

ب)خودشناسی به گونه ای که از نقاط  قوت و ضعف،انتظارات و احساسات خود آگاه باشد.

ج)مفید و سازنده بودن در جمع و مساعدت به دیگران موجب کاهش استرس است.

د)نگرش و تجسم مثبت در رفتار های روزانه داشته باشد.

ه)انتظارات متناسب از خود داشته باشد.

 

 

به نام خدا

 

با اهداء سلام و آرزوی بهترین ها برای شما والدین ارجمند ،امیدواریم برنامه های دانش افزایی در سال گذشته ره آوردی از دانستنی ها و اطلاعات جدید برایتان همراه داشته و شما را در تشکیل یک خانواده موفق و فرزندانی سرآمد یاری نماید.

با احترام،برنامه ی سال تحصیلی جدید را حضورتان تقدیم می داریم.امید است با تدبیر و برنامه ریزی خود شاهد حضور فعال و منظم شما بزرگواران باشیم.

 

    الگوهای رفتاری با نوجوان

    چگونه می توانیم اضطراب و نگرانی فرزندانمان را کاهش دهیم.

    چگونه می توانیم فرزندانمان را به مسایل مذهبی علاقه مند کنیم.

    مهارت زندگی و نقش تغذیه در زیر ساخت سلامتی خانواده

    ایجاد انرژی،درمانگر غذا

 

 

لطفا در صورتیکه موافق با برنامه های پیشنهادی هستید تا تاریخ 30/7/93 به دبیرستان اطلاع دهید.

 

 

مدیر دبیرستان دخترانه علمی

غفاریان